Ons project en heel wat bijzondere weetjes! - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Anne Voogd - WaarBenJij.nu Ons project en heel wat bijzondere weetjes! - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Anne Voogd - WaarBenJij.nu

Ons project en heel wat bijzondere weetjes!

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

15 April 2014 | Zuid-Afrika, South Africa

Dit keer een verhaal vol leuke weetjes en nieuws!

Allereerst nieuws over mijn stage. De laatste dag voor de vakantie, hadden we met alle leerkrachten nog een laatste meeting. Ik stond perplex. Een docent stond vol overtuiging te vertellen dat de leerkrachten moeten stoppen met slaan. Het is officieel afgeschaft en ten strengste verboden. Als de overheid er achter komt, worden ze ontslagen. Ouders kunnen de leerkrachten in principe aanklagen, maar ook thuis worden de kinderen nog geslagen. Aanklagen zullen ze dus niet doen. Daarnaast is het hier normaal dat leerkrachten voor en na schooltijd kinderen extra uren onderwijzen, omdat de prestaties te laag zijn. Ze onderwijzen zelfs in de weekenden en in vakanties. In deze meeting werd duidelijk gemaakt, dat ook dit niet meer kon. Je bent als leerkracht niet verzekerd als er iets gebeurd met jou of de leerlingen en je verdient er als leerkracht geen extra geld mee. Stop er dus mee! Deze meeting was zo overtuigend, dat wij een beetje hoop hadden gekregen dat er hier veranderingen gingen plaats vinden. Maar helaas. Toen we terug kwamen van vakantie bleek de helft van de leerkrachten te hebben onderwezen in de vakantie en ook in het slaan zat geen verbetering. De leerkrachten houden stug vol! Ze zetten liever hun baan op het spel.

In zuid- Afrika is het normaal om het afval op straat te gooien. Dit gebeurt dus ook tijdens pauzes op school. Alle kinderen gooien hun afval op de grond en wanneer de bel gaat lopen ze rustig naar de klassen. Vervolgens gaan de kleuters lekker buiten spelen en hebben ze als activiteit het afval opruimen. Bizar.. dit noemt men buiten spelen.

Daarnaast hebben we deze weken hard gewerkt aan ons inzamelingsproject. Dankzij vele van jullie, zijn we met een budget van 853, 57 euro vertrokken naar Zuid- Afrika met als doel om de Bongokuhle Primary School een handje te helpen. Ik denk dat we vol trots mogen terug kijken naar het bereikte resultaat! Samen met de directeur hebben we onze wensen vergeleken met de wensen van de school om het geld op de juiste manier te besteden. Onze focus lag vooral op de kleuters. Ze hebben een klein klaslokaal, waar ze met 80 kleuters moeten voortbewegen. Naast drie kleine tafeltjes en 9 stoeltjes hadden ze niets. Door jullie is daar verandering in gebracht! Wij hebben ze blij kunnen maken met: puzzels, educatieve spellen, lego, ABC mat, water- en zandtafel(+ materialen om mee te spelen) en opbergdozen. Daarnaast lag onze focus op het vak lifeskills. Dit is te vergelijken met gym, drama, sociale vaardigheidstraining en kunst. Ze hebben een methode waar ze zich aan moeten houden, maar naast een paar ballen (die leeg zijn), pionnen, kleurpotloden en verf hadden ze niets of het ligt verspreid over de school. Daarom hebben we een kast aangeschaft, waar we alle materialen voor lifeskills in opbergen. Zo hoeven docenten niet te zoeken en gaan ze de materialen eerder gebruiken. Om deze kast aan te vullen hebben we gekocht: radio, honkbalknuppel + bal, hoepels, klei, springtouwen, muziekinstrumenten, kogelstoot ballen, voetbalpomp, gymmatten, papier, opbergdozen en magneten. Er is nog een klein bedrag over die we waarschijnlijk gaan investeren in educatief materiaal die leerkrachten kunnen gebruiken om lesstof te verhelderen. Zoals: wiskundige vormen, staafbreuken, klokken om de kloktijden aan te leren etc. Hopelijk zijn jullie net zo blij met het eindresultaat als wij! De school en wij zijn jullie erg dankbaar voor jullie inzet en bijdragen.

Nu nog wat leuke weetjes over Zuid- Afrika.
Het is hier normaal als een man meerdere vrouwen heeft. Inmiddels een bekende van ons vertelde dat hij 6 vrouwen heeft. Één vrouw waar hij mee samen woont en de andere vrouwen voor wat pleziertjes. Zijn vrouw en kinderen weten van het bestaan en in hun ogen is het meer dan normaal. Hij vertelde dat zijn opa 10 vrouwen en 67 kinderen had. Het bizarre is dat mannen meerdere vrouwen mogen hebben, maar dat het andersom absoluut niet kan. Dan wordt de vrouw uit huis gezet. Ongeveer 60% procent van de mannen hebben meerdere vrouwen, dus gelukkig zijn ongeveer 40% van de mannen trouw. Dat verschillende mannen deze visie hebben, merk ik regelmatig. Het komt regelmatig voor dat mannen vragen of ik met ze wil trouwen of een pleziertje met ze wil beleven. Ondertussen weet ik dat ik gewoon moet zeggen dat ik getrouwd ben. Dat wil nog wel eens helpen. Ook wordt er regelmatig gevraagd of ik kinderen heb. Het is hier namelijk normaal om op jonge leeftijd tussen de 18-21 jaar kinderen te krijgen. Het is soms lastig te zien of het zussen zijn of dat het iemands moeder is.

Laatste leuke weetje! Familie mavuso (het gezin waar we verblijven) hebben kleinkinderen. Zij komen elke dag wel eventjes langs om te spelen, te knuffelen of om even aandacht te vragen. Opvallend was dat ze altijd tijdens lunch kwamen en dan vroegen ze standaard om eten. In Nederland leer je de kinderen: als je vraagt, wordt je overgeslagen. Maar hier werkt het net andersom. Het is hier normaal om te vragen als je iets wil. De ouders doen namelijk precies hetzelfde. Mogen we een plakje kaas, mogen we een koekje etc. De kleinkinderen Mavuso weten ondertussen dat vragen bij ons niet werkt, dus ze zijn voortaan verdacht stil als ze naar ons eten staren.

Hopelijk hebben jullie weer genoten van mijn verhaal. Het zal even duren voordat de volgende komt. Dit weekend gaan we avontuurlijke trips maken en over 1,5 week staat het Krugerpark en Johannesburg op ons te wachten. Daarna zal ik weer vol zitten met verhalen!

Hieronder nog wat kleine interessante weetjes:
- De post wordt bezorgd op een postadres. De familie opent de post misschien één keer per maand. Merel had heel lief een kaartje gestuurd, maar toen was het ongeveer twee maanden verder voordat ik het las.
- De mensen hebben niet zoals bij ons allemaal een auto of fiets. Daarom zie je overal liftende mensen staan, die graag een stuk met je mee willen liften.
- Het tempo van de mensen ligt in Zuid- Afrika erg laag. Ze werken en bewegen enorm langzaam. Ik kan voetje voor voetje lopen om op hen tempo mee te bewegen.
- In Nederland heb je het respect om niet te bellen als je aan het eten bent, in gesprek zit, afrekent bij een kassa etc. Dit zijn ongeschreven regels. Maar hier in Zuid- Afrika, staat hun mobiel opnemen op nummer 1. Al zit je in gesprek, ze zullen de telefoon opnemen zonder pardon. Zelfs onder het lesgeven zijn docenten aan het telefoneren.
- Onder het les geven word ik regelmatig onderbroken, omdat leraren komen kletsen, telefoneren, kinderen iets komen vragen etc. Laatst kwam er zelfs een docent haar nieuwe schoenen tonen aan de docent die bij me in de klas zat. Uhhhh… ik ben aan het lesgeven??? Kinderen zijn hierdoor niet geconcentreerd en kan ik opnieuw beginnen met mijn uitleg.
- Tijdens lifeskills moest ik een les geven over kindermishandeling. Best bijzonder als de kinderen en de school kindermishandeling als normaal beschouwen.

  • 15 April 2014 - 20:05

    Jeroen:

    Heey Zusje,

    Wat heb je er een leuke spulletjes gekocht voor de kinderen. Net de fotos op Facebook zitten bekijken. Ze zullen er ontzettend blij mee zijn! Wij zijn er in ieder geval ook super blij mee! Je hebt de kinderen een fijne glimlach op hun gezichten kunnen geven en het leven extra plezierig gemaakt :)

    Ik heb je net proberen te skype maar kreeg je niet te pakken. Ik heb voor je een videootje achter gelaten in Skype :) Ik hoop dat hij aan komt. Heel veel succes de komende andere halve week en dan kan er WEER een groot avontuur gaan beginnen! Have fun!

    Kus Suzan en Jeroen

  • 15 April 2014 - 20:31

    Laukje:

    Hee Anne, super leuk en mooi al die spullen joh! En ik blijf me verbazen met die gekke weetjes! Heel veel liefs en tot snel weer. XOXO

  • 15 April 2014 - 20:56

    Mirjam:

    Hoi Anne, ik heb weer genoten van je verhaal! Wat een leuke spulletjes hebben jullie gekocht. Wat zullen ze blij zijn. Nog heel veel plezier en veel succes!! Veel liefs tante Mim

  • 15 April 2014 - 21:19

    Maaike En Guido:

    Hey zussie,

    Wat een super handige spullen hebben jullie gekocht voor de school. En wat goed dat de kleuters wat extra in het zonnetje worden gezet. Leuk om die blije gezichtjes te zien.

    Ook leuk om die weetjes te lezen. Zo zie je maar dat er zoveel verschillende gebruiken bestaan op de wereld. Die kinderen van die familie weten niet wat ze meemaken bij jullie ! Haha.. ga jij mijn kaartje niet meer lezen dan? Die heb ik toevallig vandaag verzonden.

    Heel veel plezier met wat je allemaal weer gaat doen.
    Wij zijn super trots op jou!

    Dikke kus van je schone broer en knappe zus ;)

  • 15 April 2014 - 23:10

    Taaaante Mieke:

    Heei Anne

    Goed je best gedaan hoor en het verbaast me dat die spullen dus allemaal wel te koop zijn daar. Als jullie ze niet zouden aanschaffen, wie dan wel??
    Hopelijk hebben de kinderen er heel lang plezier van en zullen ze er zuinig mee omgaan.
    Van die mannen en die vrouwen is ook wel grappig. Hier had alleen Anton Heijboer tig vrouwen en dat was een uitzondering maar daar is het maar heel gewoon. Blijf jij maar lekker "getrouwd", zodat ze uit je buurt blijven ha ha ha.
    Ook altijd apart vind ik dat ze geen cent te makken hebben, maar wel een mobiel hebben of een scooter rijden. Hoe is dit te rijmen?

    Weer een heel fijn weekendje, vol trips, geniet, maar wees altijd voorzichtig!

    Taaante Mieke

  • 16 April 2014 - 16:08

    Opa Aussems:

    Onze dappere Anne
    Weer volop genoten van je verhaal, dat je goed hebt omschreven wat je allemaal meemaakt.
    Het is ook zo dat je er veel van kunt leren. Zoals omgaan met diverse omstandigheden die voor ons niet vanzelf sprekend zijn. Je zult straks als je thuis bent merken dat je veel rijker van geest bent geworden.
    Veel plezier met je volgende trip. Maar pas goed op jezelf en doe geen domme dingen hoor.
    Je weet ik ben heel trots op Anne. Een dikke kus van Opa en tot de volgende keer. XXX

  • 16 April 2014 - 21:24

    Oma:


    Hoi Anne,

    Wat fijn dat je het geld zo goed hebt kunnen besteden, je werk is niet voor niets geweest toch!
    De kinderen zullen er ook wel heel blij mee zijn.
    Maar zo ik begrijp kom je nog steeds voor verrassingen te staan. Knap van je dat je het telkens toch weer een plaatsje weet te geven.
    Maar nog een paar weken, dan zijn je pa ma al korter in de buurt.
    Geniet van je uitstapjes, maar pas goed op je zelf.!!

    LFS. Oma

  • 16 April 2014 - 22:19

    Dun Onkel Wim:

    Mooi dat er 'misschien' wat blijft hangen van jullie goed voorbeeld. Je hebt toch wel goed uitgelegd, dat de bal bij de honkbalknuppel hoort, hoop ik??? Ge wit ut nie daar...
    Veel plezier komende week. xx

  • 24 April 2014 - 15:29

    Opa Voogd:

    Hallo Anne,

    Ik heb vandaag de laatste berichten van je gelezen. Interessant te vernemen wat je met je kindjes
    allemaal meemaakt. Ik heb wel begrepen dat je hen probeert wat westerse gebruiken aan te leren.
    Uit al je verslagen bespeur ik dat je, ondanks enkele strubbelingen, het best naar je zin hebt en veel
    van het land geniet en misschien bent gaan houden.

    Lieve Anne, nog hartelijk bedankt voor de mooie kaart die je mij onlangs stuurde. Ze ligt op mijn bureau
    als dagelijkse herinnering aan jou.

    Het ga je goed Anne en tot gauw!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 07 Jan. 2014
Verslag gelezen: 508
Totaal aantal bezoekers 11520

Voorgaande reizen:

04 Februari 2014 - 28 Mei 2014

Afstuderen in Zuid- Afrika

Landen bezocht: