Vakantie Mozambique en Swaziland - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Anne Voogd - WaarBenJij.nu Vakantie Mozambique en Swaziland - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Anne Voogd - WaarBenJij.nu

Vakantie Mozambique en Swaziland

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

06 April 2014 | Zuid-Afrika, South Africa

Vanuit stage hadden we een weekje vakantie, dus een goede reden om een mooie trip te maken. Van te voren een mooie route uitgestippeld, hostels vastgelegd en een auto gehuurd, zodat we goed voorbereid zouden zijn.

Vooraf hadden we informatie verzameld, waardoor we wisten dat de grensovergang naar Mozambique niet heel soepel zou verlopen. Deze informatie was volledig waar, want we stonden om 5:30 uur bij de grens en om 14:00 uur waren we er eindelijk doorheen. We hebben uren staan wachten om eindelijk bij de post te komen. Uiteindelijk daar, hebben we een hoop formulieren ingevuld en een hoop stempels laten zetten, waardoor we er eindelijk doorheen waren. Mozambique blijkt vol corrupte politie te zitten en daar zouden we bij de grensovergang al mee te maken krijgen. Omdat we goed geïnformeerd hadden wisten we dat ze puur geld willen innen, dus dat je het geld goed moest verstoppen. Ze verzinnen van alles om toeristen voor de gek te houden. Je mag niet met slippers rijden, je hebt geen goede verzekeringspapieren, je moet met twee handen aan het stuur rijden, etc. Ze lopen in uniform rond met grote geweren, waardoor ze overweldigend overkomen. Tijdens onze reis hadden we overal ons geld verstopt. In onze BH, sokken, tassen en een klein deel in onze pot. We zijn in totaal ongeveer acht keer aangehouden, maar we zijn overal goed doorheen gekomen. Dit is erg uitzonderlijk. Eenmaal werden we aangehouden, omdat we 13 km te hard reden. We zouden 1000 meticas moeten betalen, maar we gaven aan dat we maar 200 meticas in de pot hadden. Omdat we konden laten zien dat we niet meer hadden(omdat de rest verstopt was), mochten we zonder iets te betalen door rijden. Wij hard lachen, want we reden dus sowieso niet te hard! We hadden zelfs nog blikjes cola gekocht, om de politie eventueel om te kopen met ‘cold drink’. Daar houden ze van in het warme weer.

In Mozambique hebben we de plaatsen Maputo(hoofdstad), Tofo en Xai- Xai bezocht. Maputo is een armoedige stad en zeker niet mooi. Erg drukke stad, waar veel mensen op straat leven. We hadden hier maar één middag, waardoor we alleen een markt hebben bezocht.
Tofo was voor ons even een moment om tot rust te komen. Prachtig strand en we hadden een prachtige hostel. Tijdens dit verblijf hebben we een tour gedaan om walvishaaien te spotten. We zitten niet in de juiste tijd van het jaar, waardoor dit helaas niet gelukt is. Maar toch kwam ik met een blij gezicht de boot af, want er zwommen vier wilde dolfijnen rond onze boot. Wij gauw het water in. Ze waren zeker wel twee meter groot. Overweldigende beesten! Verder hebben we lekker gegeten, gedronken, marktjes bezocht en genoten van het heerlijke weer.
Xai-Xai was een soort tussenstop en gelukkig maar. Want de hostel viel enorm tegen. Wel mooi aan het strand, maar de voorzieningen waren erg slecht.

In Mozambique hebben we tijdens onze trip veel typische dorpjes gezien. Kleine armoedige rieten huisjes waar hele gezinnen wonen. We zijn brutaal geweest en hebben gevraagd of we hun woning mochten bewonderen. De huisjes zien er schattig uit, maar dan ben je toch erg blij met wat je thuis hebt. Geen douche of toilet, alleen een hokje met stenen waar ze hun benodigdheden achter kunnen laten en zichzelf met wat water kunnen boenen. In het huisje hebben ze een bed, tafeltje, kookgerei en verder niets. Er is geen ruimte om zich voort te kunnen bewegen.

In Swaziland zaten we twee dagen in Ezulwini. We begonnen met een bezoek aan de kaarsenfabriek. Ze maakten de meest fantastische kaarsen van dieren, mooie vormen en gekke kleuren. Daarnaast hebben we een canopytour gedaan. Via kabelbanen door een prachtig landschap gegleden. Dit uitzicht was zo fantastisch mooi, waardoor ik alleen maar kon stralen. Overal groen, mooie bergen en je kon wel duizenden kilometers verder kijken. WAUW! Verder hebben we in Swaziland een cultural village bezocht, waar ze lieten zien hoe de typische bevolking 45 jaar geleden leefden. Dit gebeurde met een show van traditionele dansen en een rondleiding door een dorpje. Wat me het meeste bij is gebleven, is dat het normaal was dat de mannen meerdere vrouwen konden hebben. In ruil voor koeien en toestemming van de familie, kon de man een vrouw voor zich winnen. Dit zie ik eigenlijk nog steeds terug komen, wanneer ik in gesprek ben met de reguliere bevolking. De receptionist van de hostel zou gaan trouwen, maar zag het eigenlijk totaal niet zitten. Ze gaf aan dat ze dan kon wachten totdat haar man haar zou verlaten voor een andere vrouw. Ook aan mij hebben al regelmatig mannen gevraagd of ik met ze wil trouwen of een plezierig nachtje met ze wil beleven. Een reden als: nee dankje, ik heb een lief vriendje thuis zitten, begrijpen ze zeker niet. Dan krijg je te horen: nou en, het is toch maar voor een nachtje. Ondertussen weet ik dat ik gewoon duidelijk moet zijn met het antwoord: NEE!

In totaal hebben we ongeveer 2600 km afgelegd met de auto en dat was eigenlijk te veel in verhouding met de tijd dat je kon genieten. Toch hebben we juist daardoor enorm veel gezien en beleefd. Te veel om op papier te beschrijven. Hieronder nog enkele weetjes.

Weetjes:
- In Zuid- Afrika gebruiken ze de vluchtstrook als rijbaan, zodat andere bestuurders kunnen inhalen. Wanneer men elkaar heeft ingehaald, gebruikt men het ‘pas op licht’ om elkaar te bedanken. Ook wij rijden al met deze gebruiken. Totaal ingeburgerd dus!
- In Tofo leerden we een barman kennen met de naam: lazarus.
- Overal waar we komen blijven we interessant. Iedereen wil met ons een praatje maken.
- Tijdens de reis hadden we een GPS gehuurd, die alleen niet alle wegen kenden. Hierdoor zijn we vanuit Maputo ’s nachts in een township beland. Robin en ik wisten niet hoe snel we hier weg moesten. Het heeft ons zeker twee uur geduurd om Maputo uit te komen.
- De bevolking in Mozambique, Swaziland en Zuid- Afrika doen alleen dingen voor geld. Bijvoorbeeld als we een foto van ze willen maken.
- In veel wegen zitten gaten, waardoor het een soort spel wordt om niet in het gat terecht te komen. We zijn officieel ervaren bestuurders na deze trip.
- Ondertussen hebben we al een hoop souvenir marktjes bezocht!

• 06 April 2014 - 14:50

Paulien:

En opnieuw zit ik weer geboeid te lezen.. Wat een ontzettend leuk avontuur maak jij mee.
    Heb nu al zin in volgend weekend. Hopelijk kunnen we skypen!!!

• 06 April 2014 - 17:02

Jeroen:

Tsjonge jongen zussie de verhalen worden steeds avontuurlijker. Je hebt echt super vette reis gemaakt. Maar wel fijn dat je gewoon weer terug bent hoor ... Volgende week kan je lekker na gaan genieten van deze mooie week! Succes weer met stage :)

Kusje

• 06 April 2014 - 19:32

Oma..:

Wat een spannend verhaal, ik krijg er buikpijn van.
    Het moet niet spannender worden.Maar ik ga er van uit dat jullie wel weten wat je doet, ik blijf je verhalen graag lezen!!!
    Hier denk je nog vaak aan terug denk ik. En nu morgen weer naar je kinderen, ook weer leuk toch?

LFS. Oma knuffel...

• 06 April 2014 - 21:10

Opa Aussems:

Zo Anna wat een verhaal weer. Jij en Robin hebben al heel wet meegemaakt. Het wordt steeds meer spanning in je verhalen . Maar kijk wel uit wat je doet hè. Blijf voorzichtig en niet te veel riskeren hoor!!!
    Tot de volgende keer en een knuffel van Opa XXX

• 07 April 2014 - 11:42

Jolande Van Delft:

Hoi Anne, wat een belevenis weer. Stoer hoor zo met z'n tweetjes met de auto zo'n grote reis te maken. Lijkt me heel spannend, zeker met al het bijkomende gedoe bij de grens en met de politie. Wat heb je al veel meegemaakt en gezien! Ervaringen voor het leven.
    Veel succes en plezier nog verder.

Groetjes, Jolande van Delft

• 07 April 2014 - 14:39

Janneke:

Awesomeeeeeeeeee!! Zeker ook met die kabelbanen, ik ga snel je foto's bekijken.
    En duizenden kilometers rijden is veel, maar zeker de moeite waard. Ik hoop dat je van het uitzicht hebt kunnen genieten, terwijl je de gaten aan het ontwijken was :p.
    Rijden ze daar links of rechts?

Klinkt echt heel tof en avontuurlijk. Have fun weer!!

Gr Janneke

• 08 April 2014 - 06:44

Ome Wim:

Nice story! Leuke mix zo...vakantie...avontuur...belevingen die je leven rijker maken. Nu weer snel terug naar de school en de kindjes. Die zullen jullie wel missen. Zet m op, wij blijven je volgen. Groetjuuhhhzzz!

• 08 April 2014 - 21:48

Laukje:

Lieve Anne, wauw wat gaaf en stoer allemaal weer. Echt onwerkelijk! Veel plezier en succes op school weer deze week. Liefs xx