Zingende en dansende docenten! I Love it! - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Anne Voogd - WaarBenJij.nu Zingende en dansende docenten! I Love it! - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Anne Voogd - WaarBenJij.nu

Zingende en dansende docenten! I Love it!

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

27 Februari 2014 | Zuid-Afrika, South Africa

Hierbij weer een indruk over mijn avontuurtje in Zuid- Afrika!

Allereerst wil ik iedereen een plezier bezorgen. Ook hier in het warme Zuid- Afrika regent het! De temperatuur ligt rond de 32 graden, maar we zitten midden in het regenseizoen. Er zijn dagen dat het stortregent en onweert. Als het hier regent en het daardoor misschien een paar graadjes minder is, komen de kinderen in dikke truien en jassen naar school. Enorm lachen, als wij dan in ons hemd staan.

Verder bevalt de stageschool goed. Ik ben volop aan het onderwijzen. In mijn eerste logboek vertelde ik, dat er docenten zijn die de kinderen slaan. In de loop der tijd kom ik er achter, dat er amper docenten zijn die niet slaan. Het is echt de cultuur en ik denk dat wij niet meer kunnen doen dan laten zien dat er ook andere manieren zijn van straffen.

Tijdens de lessen wiskunde kwam ik er snel al snel achter dat de kinderen de tafels totaal niet beheersen. Hierdoor hebben ze problemen met elke nieuwe stof dat ik ze aanbied. Dit is af en toe frustrerend werken, omdat wij mee moeten gaan met de doelen die ze in een periode willen bereiken. Ze krijgen elke les nieuw aanbod, waardoor ze nooit lesstof herhalen en hierdoor ook nooit iets zullen gaan beheersen. Momenteel besteed ik zelf elke les 10 minuten aan de tafels, zodat ze die in ieder geval gaan beheersen. Ik zou het graag helemaal anders willen aanpakken, maar dat gaat helaas niet.

Ik vind het ontzettend leuk om de lifeskills- lessen te verzorgen. Ik heb de kinderen bijvoorbeeld geleerd wat muzieknoten zijn. Met als nevenactiviteit, dat ze hun eigen ritmes gingen maken. Verder zijn de kinderen niet bekend met spellen. Simpele spellen als wc-tikkertje en poorttikkertje vinden ze geweldig. Balspellen kennen de kinderen ook niet, terwijl er gewoon ballen aanwezig zijn op de school. De docenten weten niet dat ze er zijn en vervolgens weten ze ook niet wat ze ermee moeten doen. Alle lessen die ik momenteel voorbereid wil mijn begeleidster van Lifeskills kopiëren, zodat ze die voor de volgende jaren kan gebruiken. Ik ben zelfs al een keer uit mijn wiskundeles geroepen, om haar te helpen met haar lifeskills- les waar ze toen mee bezig was.
Het mooiste aan het vak lifeskills is dat ik kinderen kan laten stralen. Ik heb een leerling in de klas die altijd sip voor zich uitstaart. Achtergrond weet ik niet, maar in mijn ogen ziet ze er niet gelukkig uit. Maar wanneer ik haar zie lachen tijdens mijn lessen, kan mijn dag niet meer stuk!

In het weekend maken we vanuit Nelspruit mooie tochten. We hebben de panoramaroute gedaan met enorm mooie watervallen en uitzichten. Dit weekend gaan we het avontuur opzoeken en gaan we van rotsen afspringen, abseilen tussen watervallen, klimmen, zwemmen in rivieren etc. De weekenden geven me echt het gevoel van rust, dat ik na de vele indrukken doordeweeks ook echt nodig heb.

Als laatste nog twee leuk weetjes. De meeste vrouwen dragen hier een pruik. Het is voor hen een accessoir, zoals wij make-up dragen.
Verder heb ik vandaag nog iets ontzettend moois mee mogen maken . Bidden is hier enorm belangrijk. Tijdens de kleine pauze gaan er enkele docenten naar de staffroom. Dit keer moest ik daar ook zijn, maar voor mij veranderde de staffroom in een show. De docenten stonden driestemmig te zingen en te dansen. Voor hen een manier om te bidden en te herdenken. GEWELDIG!

Hopelijk hebben jullie weer genoten van mijn verhaal. Het is leuk te horen hoe enthousiast jullie als lezers zijn over mijn verhalen! Hieronder nog enkele weetjes!

Weetjes:
- Overal waar we komen vragen mensen hoe duur onze spullen zijn, omdat ze het zo mooi vinden (vooral onze wandelschoenen).
- Wanneer kinderen tijdens stage antwoord geven op mijn vraag, gaan ze staan.
- Als kinderen tijdens wiskunde tafels uitrekenen, maken ze gebruik van streepjes. Bijvoorbeeld: 4x3. Dan gaan ze 4 x 3 streepjes tekenen en daarna tellen. Hele schriften staan vol met streepjes, omdat ze ook de grote sommen zo berekenen.
- Overal zitten er mensen aan ons haar. Ze zijn alleen kroeshaar gewend, waardoor ze stiekem ons haar proberen te voelen. Bijvoorbeeld de mensen achter je in een mini-busje(taxi).
- De namen in de klas zijn zo ontzettend moeilijk, waardoor ik ze nog steeds niet ken.
- De kinderen bidden voor schooltijd, voor het eten en wanneer de school uit is.

  • 27 Februari 2014 - 19:20

    Merel:

    Anne:D ik vind je verhaal echt zó leuk! wat een fantastisch weekend ga jij te gemoed:D En mooi om te lezen hoeveel jij daar kan betekenen en mensen kan inspireren. Ondanks dat ik een klein beetje jaloers ben, gun ik je die zon wel gewoon hoor! haha Geniet ervan. Liefs

  • 27 Februari 2014 - 19:38

    Angelie:

    Wat een prachtig verhaal. We hebben jouw geluidsopname beluisterd van de zang als de docenten bidden. Het is echt bijzonder!! Tussen de regels door lees ik dat je echt aan het genieten bent. Komend weekend ga je spectaculaire dingen ondernemen zoals we Anne kennen. Geniet van je weekende en pas goed op jezelf. We zijn trots op je!!!
    Wij zijn met de voorbereidingen bezig voor de skiweek waar we ook veel zin in hebben.
    We zullen goed op Teun passen :)
    Dikke kus mamsie

  • 27 Februari 2014 - 19:38

    Paulien:

    Oh wat heb je het super daar!! En wat ga je een gaaf weekend tegemoet!! Lieve Anne: GENIET, GENIET GENIET!!!

  • 27 Februari 2014 - 21:18

    Tante Mieke:

    Anne, dat klinkt allemaal erg bijzonder. Door het op te schrijven kun je het naderhand weer eens lezen, want inderdaad, sommige zaken gaan op den duur wennen en wordt het "gewoon". Mooi om te lezen dat je sommige kinderen door een spel kunt laten stralen. Wie weet wat zij al meegemaakt hebben en het vertrouwen kwijt zijn geraakt.
    Wij leerden vroeger de tafeltjes van 10, door ze hardop met de hele klas tegelijk te oefenen. Inderdaad..iedere dag weer. Het heeft wel gewerkt! want vergeten doe ik ze nooit meer.Daar hebben ze later heel veel profijt van.
    Zorg goed voor jezelf dit weekend en smeer je goed in, want ik zie op de foto's al een rood koppie tussen al die donkere kindjes. Tot het volgende leuke verhaal! Doei doei!!

  • 27 Februari 2014 - 21:50

    Jeroen:

    Heey Zussie,

    Je hebt er weer een leuk stukje van gemaakt. Goed te lezen dat echte lesgeven is gestart.

    Heel veel plezier dit weekend met je uitje! We zien de fotos wel weer te gemoed in de wattsapp. Ik ben erg benieuwd :) Wij zitten klaar om te vertrekken morgen voor de wintersport. Morgenmiddag gaan we de auto pakken en de laatste boodschappen doen. Dan vertrekken we morgenavond rond de klok van 12 uur snachts richting Kaltenbach :) We zullen aan je denken :) Geniet ervan dit weekend en komende week en dan spreken we elkaar over een week weer wel op de skype :)

    Dikke kus

  • 27 Februari 2014 - 23:04

    Janneke Aussems:

    Hey Annie,

    Ik word helemaal enthousiast van jouw verhaal! leuk joh.
    Als je geen tijd hebt voor de tafels tijdens de wiskunde les, kun je ze wellicht nog herhalen tijdens 'lifeskills'. Zijn super leuke spelletjes mee te bedenken.
    Op internet kun je heel veel vinden over 'rekenen en taal tijdens de gymles'.

    Gr Janneke

  • 28 Februari 2014 - 09:38

    Dun Onkel Wim:

    Hee Anyone,
    Je bouwt ook aardig aan je eigen Life-skills zo! Je talenten benut je aardig en dat voelt goed natuurlijk.
    Geniet van het avontuur in het weekend, ik zal je paps en mams wel afleiden in de sneeuw, zodat ze hun angsten voor jouw stunts even vergeten ;-)

  • 28 Februari 2014 - 10:17

    Oma:

    Hoi Anne, Wat een leuk verhaal weer.
    Waar ik zo bijzonder trots op ben, vooral dat jij de kinderen zo aan het lachen kan krijgen, dat is een heel sterk punt van jouw, het is iets wat ze zo hard nodig hebben. En dat je ook nog de leerkrachten opvoed en kennis bij brengt.
    Geniet van het komend weekend, maar blijf voorzichtig, ha ha dat is OMA!!
    Hoe is het met je collega, gaat het goed samen? sorry ik ben haar naam vergeten.

    Lfs. Oma X

  • 28 Februari 2014 - 10:27

    Opa Aussems:

    Lieve Anne
    Ik kijk er van op dat jij in zo'n korte tijd al zover bent ingeburgerd .
    Jouw verhaal geniet ik echt van en kan mij ook goed voorstellen hoe jij dat allemaal doet en beleefd.
    Kijk nu al uit naar je volgende verhaal.
    Liefs van OPa. en een dikke kus.

  • 03 Maart 2014 - 14:19

    Lieke:

    Haai Annie!

    Wat een indrukken allemaal! Je hebt hetvolgens mij super naar je zin! Veel plezier nog! Xx Lieke en Jeroen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 07 Jan. 2014
Verslag gelezen: 404
Totaal aantal bezoekers 11515

Voorgaande reizen:

04 Februari 2014 - 28 Mei 2014

Afstuderen in Zuid- Afrika

Landen bezocht: